مجله تربیتی آینه

معرفی گروه فرهنگی تربیتی آینه
طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی
پیج رنک گوگل

کافی است کلمه «اعجاز قرآن» را در گوگل جستجو کنیم تا بفهمیم از شرق تا غرب عالم معجزه قرآن را در چه چیز می دانند؟ بعد از اعجاز ادبی، یا درباره مباحث علمی نوشته اند یا کسانی را که به قرآن بی احترامی کرده اند و مسخ شده اند را گزارش نموده اند. حتی هیچ خبری از کسانی که با قرآن شفا پیدا کرده اند نیست. در حالی که نه اعجاز علمی ادعای قرآن بوده است و نه مسخ شدن توهین کنندگان.

حداقل یک آیه « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ» وجود داشت که آن را هم کسی بها نداد. انگار این قرآن دیگر معجزه نیست!

از این بدتر آن است که امروز می بینیم هر روز اهانت جدیدی را کتاب وحی می شود و اتفاقا هیچ اتفاقی هم برای اهانت کنندگان نمی افتد؛ بلکه هر روز در رسانه هایشان حاضر می شوند و بلبل زبانی می کنند. دیگر انسان باورش می شود که انگار این قرآن دیگر معجزه نیست!

حتی اعجاز ادبی قرآن هم منتفی است، چند نفر را می شناسید که امروز با شنیدن سخن خداوند سر تسلیم فرود بیاورند و کلام او را با جان و دل بپذیرند. نکند این قرآن دیگر معجزه نیست؟

××××

وقتی هدف گم شد، راه هم بی راهه می شود و به جای آب،‌سراب ها پدید می آیند. حالا تو از قرآنی که فقط آهنگش را دوست داری و نکته های علمی اش را در کلاس های تفسیر بازگو می کنی انتظار داری که انسان ساز و جامعه ساز باشد و دوست را عزیز و دشمن را ذلیل کند؟ هیهات! مگر می توان از مسیر انحرافی به آرمان اصلی رسید؟ پس واقعا این قرآن دیگر معجزه نیست!

معجزه قرآن نه در مسائل علمی است و نه در مسخ کردن اهانت کنندگانش، معجزه قرآن در هدفش، یعنی «هدایت» است. حتی این که می گویند قرآن از جنس اندیشه است و هدفش را در همان باید جستجو کرد هم درست نیست؛ زیرا هدایت قرآنی همه اندیشه ها، بینش ها و گرایش ها و رفتارها را شامل می شود و آن کس را که دل بدهد، به راه می آورد و به مقصد می رساند.

اما چه کنیم که همه مشکل در این «دل ندادن» است. همان طور که عصای موسی (ع) و شتر صالح (ع) آدم کور و کر را تکان نمی دهد، قرآن نیز برای چنین فردی مفید نخواهد بود، بلکه گمراه کننده است: «…یضل به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضل به الا الفاسقین» (بقره:25. خدا بسیاری را به وسیله آن گمراه، و بسیاری دیگر را هدایت می کند،ولی جز فاسقان را به وسیله آن گمراه نمی کند.). برای همین است که از نگاه ما این قرآن دیگر معجزه نیست.

روزی می آید که ما مانند مخاطب رسول الله با شنیدن و خواندن قرآن به عجز درآییم و سر تا پایمان فریاد بزند که این قرآن معجزه است؟

چاپ این صفحه

نظرات (۰)

هنوز هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی