مجله تربیتی آینه

معرفی گروه فرهنگی تربیتی آینه
طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی
پیج رنک گوگل

حتما تا بحال برایتان پیش آمده که صحنه ای، اتفاقی، رویدادی، شخصی و چیزی را ببینید و احساس کنید که این اتفاق قبلا هم برایتان افتاده. احتمالا آنقدر با این پدیده مواجه شده اید که دیگر نیازی به مثال زدن نیست. اما فرض کنید در منزل نشسته اید و ناگهان کسی از در وارد می شود و شما احساس می کنید دقیقا عین این اتفاق را قبلا هم دیده اید.

معمولا شما چنین مسائلی را چگونه تحلیل می کنید؟ اگر خیلی راحت بگویید "خب این اتفاق قبلا هم رخ داده"، باید خودتان را قانع کنید که چگونه ممکن است دو اتفاق دقیقا و 100% مثل هم و بدون هیچ کم و کاستی برای یک نفر رخ دهد؟ حتی در مواردی ممکن است دو نفر نسبت به یک پدیده چنین احساسی داشته باشند مثل وقتی که کسی را در خیابان می بینید و احساس می کنید او را می شناسید، او هم احساس می کند شما را می شناسد، اما هرچه مرور می کنید نمی دانید چرا و چگونه با هم آشنا شده اید.

یکی از جواب هایی که به این اتفاقات می دهند این است که شما قبلا در خواب چنین اتفاقاتی را مشاهده کرده اید ولی زمانی که از خواب بیدار شده اید، خوابی که دیده بودید را فراموش کرده اید. زمانی که آن اتفاق رخ می دهد، شما به یاد خواب خود می افتید و خوابتان به ذهنتان خطور می کند، بدون اینکه بدانید چیزی که به ذهنتان خطور کرده، صحنه ای از خوابی است که قبلا دیده اید.

البته ممکن است برای چنین اتفاقاتی، جواب های دیگری هم داده شده باشد، اما بگذارید فرض کنیم اتفاقاتی که در زندگی می افتد و احساس می کنیم قبلا هم برای ما رخ داده، اتفاقاتی است که قبلا در خواب دیده ایم ولی فراموششان کرده ایم. تا اینجای بحث را داشته باشید. نکته دیگری را عرض می کنیم و سپس نتیجه گیری.

خداوند در قرآن کریم می فرماید: " وَبَشِّرِ الَّذِین آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ کُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ" (بقره:25)

ترجمه: و کسانى را که ایمان آورده‏اند و کارهاى شایسته انجام داده‏اند، مژده ده که ایشان را باغهایى خواهد بود که از زیر [درختان‏] آنها جویها روان است. هر گاه میوه‏اى از آن روزىِ ایشان شود، مى‏گویند: «این همان است که پیش از این [نیز] روزىِ ما بوده.» و مانند آن [نعمتها] براى آنها آورده شود و در آنجا همسرانى پاکیزه خواهند داشت و در آنجا جاودانه بمانند.

یکبار دیگر به قسمت هایی که زیر آنها خط کشیده شده دقت کنید. بهشتیان وقتی از نعمت های بهشت استفاده می کنند، می گویند: این نعمت، پیش از این هم روزی ما بوده. به بیان عامیانه اینطور می گویند: "ما قبلا هم این نعمت ها را دیده بودیم!" به نظر شما، این جمله بهشتیان با مقدمه ای که در ابتدای این بحث بیان شد چه ارتباطی دارد؟

از طرفی برای ما اتفاقاتی می افتد که به خودمان می گوییم: "ما قبلا هم این اتفاق را دیده بودیم". از طرف دیگر، قرآن می فرماید اتفاقی شبیه به این، برای بهشتیان هم می افتد، آنها در بهشت می گویند: "ما قبلا هم این نعمت ها را دیده بودیم". به نظر شما چه شباهتی میان این حرف ما و حرف بهشتیان در بهشت وجود دارد؟ برای یافتن جواب مبسوط این سوال باید منتظر بمانید اما جواب یک خطی سوال این است که:

ما هم اکنون در سیطره باطن اعمالمان هستیم ولی نمی بینیم. زمانی که بیدار شدیم می بینیم.

چاپ این صفحه
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۱۵

نظرات (۰)

هنوز هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی